Carmen en Ruurt maken ieder jaar meer dan 100 duiken in binnen- en buitenland. Wanneer er een bijzondere of unieke duik gemaakt wordt, zal er een duikverslag over geschreven worden. Naast de duikverslagen, worden ook Reisverslagen gepubliceerd; dit zijn verslagen waarbij we naar onze duikreis kijken en een aantal individuele duiken toelichten. Veel leesplezier!

Wrakduiken op de Noordzee

Categorie: Duikverslagen Gepubliceerd: zondag 29 juli 2018 Geschreven door Ruurt

In veel zoetwaterplassen, de Oosterschelde en in de Grevelingen wordt dagelijks gedoken, maar een groot deel Nederlands water is wat onbekender voor veel duikers; de Noordzee!

Wanneer je denkt aan de Noordzee, denk je al snel aan het strand, vakanties of dagjes weg met familie of vrienden. Maar wist je dat de Noordzee een schat aan historie bevat? Alleen in het Nederlandse deel van de Noordzee liggen, voor zover nu bekend, ruim 4000 wrakken. Ieder wrak heeft een eigen verhaal, wat het duiken hierop interessant maakt! Ook trekken wrakken allerlei vissen aan, sommige wrakken zijn helemaal begroeid met anemonen, terwijl andere zo’n beetje onbegroeid op de bodem liggen. We hebben inmiddels een flink aantal duiken gemaakt op verschillende wrakken, waaronder de duikboot HMS-E36, de Vaderdag, de Tyche en de HMS-Cressy. Vandaag vertellen we wat meer over deze wrakken.

De Vaderdag

De Vaderdag is een onbekend wrak dat, tot op heden, niet is geïdentificeerd. Op een diepte van ongeveer 30 meter liggen verschillende delen verspreid op de zandbodem. Naar schatting moet het schip er al vele tientallen jaren liggen. Duidelijk zichtbaar zijn de as van de motor en de grote stoomketels die het schip van voortstuwing hebben voorzien. De naam Vaderdag is gegeven, omdat het wrak op Vaderdag is gevonden.

HMS-E36

Voor de kust van Den Helder ligt de HMS-E36, een Britse E-klasse onderzeeër uit de eerste wereldoorlog. In de vroege ochtend van 19 januari 1917 was ze samen met een zusterschip, de HMS-E43 op weg naar Terschelling om patrouilles uit te voeren. Communicatie was in die tijd verre van geavanceerd en door een steeds ruiger wordende zee, verloren beide onderzeeërs elkaar uit het zicht. Omstreeks 19:50 uur bleken beide schepen dichterbij elkaar te zitten dan gedacht; een botsing was niet meer te voorkomen. De HMS-E43 voer het roer en achtersteven van de HSM-E36 kapot en tot haar vondst anno 2002, werd er niets meer van haar vernomen.

De HMS-Cressy

De HMS-Cressy is, net als de HMS-E36, een schip van de Engelse marine. Het stoomschip, gebouwd in 1899 was een echt oorlogschip; een kruiser. Op 22 september 1914, waren drie soortgelijke schepen van de ‘Cressy Klasse’, de Cressy, de Aboukir en de Hogue op patrouille in de Nederlandse kustwateren. Het was die dag erg onstuimig en ruig weer waardoor de drie schepen niet beschermd werden door torpedobootjagers. Een Duitse U-boot, de U9, zag haar kans schoon en viel het voorste schip, de Aboukir aan. De Aboukir werd door een enkele torpedo geraakt en zonk snel naar de bodem. De Hogue, denkend dat de Aboukir op een zeemijn gevaren was, snelde toe om hulp te verlenen; haar wachtte hetzelfde lot. Nadat beide schepen gezonken waren kon de Cressy niets anders dan toesnellen om de ruim 1000 man, die te water lagen, te redden. Ze bleek een eenvoudig doelwit en ook de Cressy werd snel getorpedeerd. Van de meer dan 2000 opvarenden van de drie schepen, werden er 837 gered. Duikend op het dit schip zie je duidelijk welke ravage de Duitse U-boot heeft aangericht. Het schip ligt in stukken, overal liggen onderdelen. De Cressy is een wrak dat bijna niet begroeid is. Een dekkanon is nog duidelijk herkenbaar. Verder ligt er nog munitie, munitiekisten, cordiet staafjes, patronen en zelfs bommen; oppassen dus!

De Tyche

Een van de mooiste wrakken is de Tyche. De Tyche, is een coaster uit 1957. Tijdens haar dienst, heeft het schip onder vele nationaliteiten en namen gevaren. Haar laatste tocht was op 23 november 1985. Ze was met een lading van suikerbieten onder van Dordrecht naar Selby, Engeland. Ongeveer halverwege de overtocht raakte het door onbekende oorzaak lek en zonk al snel naar de bodem., waar het tot op de dag van vandaag keurig rechtstandig ligt. De vijf opvarenden worden gered vanuit hun vlot door de Duitse coaster Heljo. Er zijn weinig wrakken zo mooi begroeid met grote anemonen als de Tyche. Verder zit hier veel steenbolk en kabeljauw. Dit schip staat rechtop en kun je veel onderdelen goed herkennen. Je kunt zelfs het wrak ingaan.

Vislijnen en netten

Zoals gezegd heeft de Noordzee een rijke historie met al haar wrakken. Ze zijn nu een thuishaven voor veel steenbolken, kabeljauw, noordzeekrabben en noordzeekreeften. Helaas blijven er vaak netten en vislijnen haken achter de vele wrakken. Als deze niet worden opgeruimd, blijven de netten en haken onbewust hun werk doen. Grote kans dat je een krab verstrikt ziet in vislijnen of netten. Zelf kun je trouwens ook achter een stuk vislijn blijven haken. Een mes is dan ook geen overbodige luxe. Om de netten en vislijnen op te ruimen, gaan zowel Duik de Noordzee Schoon, Ghostfishing of particulieren naar de verschillende wrakken om ze te ontdoen van achtergebleven vistuig.